onsdag 20 januari 2010

Nämen kolla!

Det här inte till vanligheterna att jag fördjupar mig i GPs kultursidor. Det är lika bra att erkänna det. Men igår fastnade blicken på en artikel om dikt till sommarens mest omtalade brudpar. Och vad ser jag då? Jo att min gamla kursare Mårten Castenfors från GU numer är chef för Liljevalchs konsthall. Jojo, somliga humanister gjorde karriär i alla fall.

Våra vägar möttes när vi läste idé- och lärdomshistoria. Har du inte läst det så skriv upp det på "to do-listan". Det enda ämnet under mina universitetsår som var både roligt, intressant och matnyttigt.

Nåväl, Mårten, jag och några andra (som jag nu inte minns namnet på) gjorde en heroisk insats för humaniorans bevarande genom att arrangera konserten "Rock mot döden" (alltså humanioras död) på kåren i Göteborg. Jag minns inte vilka som spelade, men jag minns att de som slöt upp för att rädda detta ämne i den gryende yuppie-eran på 80-talet var ganska få till antalet. Och jag minns som sagt Mårten Castenfors, en humanist-karriärist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar